תרגיל לגיוס הורים וצוות
באחת מקבוצות ההורים שלנו האימא סיפרה שהבן שלה לקח אותה לבית הספר ביד – כדי לוודא שהיא מגיעה.
״הוא היה מפוחד״, סיפרה האימא.
״למה?״ שאלה המטפלת.
״הוא הניח שאם הזמינו את ההורים לבית הספר, כנראה שהוא עשה משהו רע ויוציאו אותו מפרויקט הקולנוע״, סיפרה האימא.
כמובן, שהילד לא עשה שום דבר רע.
הסיפור הזה מדגים כמה שההורים והילדים לא רגילים שמזמינים אותם להגיע לבית הספר לדברים מחזקים ומעודדים.
להזמין את ההורים למפגש העצמה.
המטרה היא הכרות בין ההורים, שיציגו את ילדיהם לפי הכוחות שלהם.
לפני המפגש המנחה (איש הצוות החינוכי / הטיפולי המנחה את המפגש) יפרוס קלפים עם תמונות או תמונות אסוציאטיביות על הריצפה.
מקרינים את הסרטון לילדים בקבוצה או לכל ילד בנפרד (תלוי ברגישות שיש בקבוצה וביכולת של המנחה להעביר את התהליך ולהכיל את הקושי של הילדים לראות את הוריהם).
הצפייה בסרטון מחזקת מאוד את הילדים ויכולתם לראות את הכוחות בעצמם.
כמו כן, הצפייה מחזקת את ההורים והאמונה ביכולתם לעזור לילדיהם.
בתכנית שלנו אנו מציגים להורים לפני הגעתם בסרטון על התכנית.
כמו כן, קראנו לתכנית בשם ״מנהיגות בקולנוע״, שם שכבר הופך את ילדיהם למנהיגים ומובילים, ובצורה זו מעצים אותם.
השם, הפלייר והסרטונים מאפשרים להורים להציג את ילדיהם כ״נבחרים״, גם אם בפועל הם יודעים שילדיהם נכנסו לתכנית מפני שהם מתקשים וזקוקים לעזרה. ״קביים״ מסוג זה יתמכו בהורים עוד לפני הגעתם לתכנית.
בשלבים הראשונים מומלץ לארגן מפגש שלא ניתן להיכשל בו. בדוגמה שלמעלה יש רעיון למפגש בו ההורים מגיעים לספר על כוחות ילדיהם. עדיף גם לציין את החוזקות של הילדים לפני ההגעה ולהדגיש שהם מגיעים לאור השתתפות חיובית של ילדיהם - למשל הקבלה שלהם לתכנית מסויימת או הנוכחות שלהם בתכנית קולנוע במקרה שלנו.
מפגש ההורים עצמו, גם אם הוא מפגש הכרות חשוב שיהיה מפגש מעצים. מפגש שבו ניתן להורה הזדמנות לבטא את עצמו ואת החוזקות שלו (שימו לב שהחוזקות של הילד שלו הם החוזקות שלו). נמנע לגמרי מלבקר את ההורים ואת התנהלות הילדים ונתמקד בחוזקות ובכוחות. מה שמביא אותי לנקודה הבאה...
הורים רוצים לשמוע על הכוחות של ילדיהם. כל הורה מכיר את הקשיים והבעיות של ילדיו. בכדי שיהיה מסוגל להתמודד עם הבעיות ולהיעזר בגורמים חיצוניים, מומלץ שירגיש בטוח מספיק. סביר להניח שיתייעץ ויעזר במקום שרואה את כוחותיו, ניסיונותיו ושל ילדו. לכן חשוב שגם לאחר המפגש נעדכן את ההורים על הכוחות וההצלחות של ילדיהם, וגם על הקשיים (לא על הבעיות - על הקשיים). שימו לב שהקשיים לא מוצגים כ״בעיות״ שעושה הילד, אלא בקושי שאנו מתמודדים איתו ביחד עם הילד. חשוב שהשיתוף בקשיים לא יביא את ההורה לחשוב שעליו לבקר ולנזוף בילד, דבר שבדרך כלל לא מביא לתוצאות ומביא לתסכול נוסף להורים וילדיהם.
אם עשיתם את הקשר הראשוני נכון, בלי ביקורת ועם הרבה עידוד, סביר להניח שההורים ירצו עוד. החווייה של מקום בטוח בו אתה יכול להביא את עצמך ובאותו הזמן לעזור לילדך היא יקרה מפז. בשלב הזה היו מוכנים להמשכיות מבחינה מערכתית.