זכרמה ילארשיה ואדיול היפרת

כניסה לאתר דרך הקישור למנחים

הפרויקט הבין דורי - סצנות מהחיים

×

פתיחה

  • הצגה עצמית של מייצגי המרכז – מנהל תפעולי והמנחה.
  • צפייה בסרט
  • הצגת התכנית: הצגת הסילבוס – בדגש על מקומות בהם נדרש שיתוף פעולה בין הצוותים.
  • בנייה של אמצעי הקשר ונושאי התפקידים בצוותים.

רציונל

פרויקט בין דורי, בו תלמידים מתנדבים עם קשישים בקהילה. הפרויקט משנה מציאות והתנהגות עבור תלמידים וקשישים כאחד. המשתתפים מצלמים בכל מפגש סצנות מחוויות הקשישים ומסיפוריהם על המורשת בקבוצה אינטימית וסגורה. על ידי הצפייה בסצנות, המשתתפים מבינים איך הם פועלים, מתבוננים על המציאות בה חיים הקשישים ומדברים על רגשותיהם. בעזרת מנחה הקבוצה והמצלמה הם חושבים על פתרונות יצירתיים ורוכשים כלים מעשיים שעוזרים להם להעמיק את הקשר, לעזור ולסייע לקשיש – מה שיוצר קבוצה מדברת ומשתפת, שהפרטים בה מחזקים את האומץ, האמון והביטחון בעצמם ומפתחים סובלנות וכבוד כלפי האחר, הלא מוכר שאינו בן דורם. התלמידים מאמצים דפוסי התנהגות חדשים ונוספים כמו שיתוף פעולה ותרומה הדדית לקשישים ולחברי הקבוצה.

במהלך התכנית ניתן לראות את השינוי המתחולל בחברי קבוצת התלמידים והקשישים, מה שגורם לתכנית להיות משנה מציאות והתנהגות, הן לתלמידים מקבוצות מנהיגות, הן לתלמידים עם קשיים חברתיים ותקשורתיים, הן לתלמידים עם בעיות התנהגות והן לתלמידים בסיכון.

מטרות התכנית

  • תרומה לקבוצה ולקהילה תיהפך לערך בחיי התלמידים.
  • חיזוק היחסים בין שלושת המעגלים: התלמיד עם עצמו, עם משפחתו והקהילה.
  • הכרת המורשת בה התלמידים חיים, דרך עיני הקשישים.
  • התלמידים מכירים בתרומה לקהילה ולעצמם.
  • חיזוק האומץ, האמונה והאופטימיות ביכולתם של התלמידים להשפיע, להיות משמעותיים ולעשות שינוי בקהילה בה הם חיים.
  • חיזוק הביטחון והערך העצמי.
  • העצמה רגשית, העלאת תחושת השייכות החברתית וגיבוש חברתי כיחידים וכקבוצה תורמת

יעדי התכנית

  • העלאת תחושת השייכות לקהילה
  • המשתתפים מעצימים קשישים במהלך השנה
  • קהילת הקשישים מקבלת מקום מרכזי בחברה
  • חיזוק והעצמת תחושת המסוגלות האישית והקבוצתית
  • פיתוח קבוצה מגובשת, תומכת ותורמת המאמינה ביכולתה להתמודד עם אתגרים ולהביע את עצמה באמצעות שיתוף פעולה, יצירתיות ותרומה.
  • פיתוח יכולות לעבודת צוות: שיתוף, התייעצות ובקשת עזרה
  • פיתוח חשיבה על העתיד – הקשישים מהווים מודל עבור התלמידים
  • פיתוח האמונה בבני הנוער על ידי הוריהם, משפחותיהם והקהילה שסביבם

 

אוכלוסיית היעד

  • תלמידים בכיתות ז׳-ט׳
  • תלמידים בכיתות י׳-יא׳ – שעות מחויבות אישית
  • מועצות תלמידים יישוביות
  • תנועות נוער
  • חיילים
  • אוכלוסיות סיכון

כל קבוצה מורכבת עד 15 משתתפים

זמנים לסצנות מהחיים – הפרויקט הבין דורי

סה״כ זמן הגעת המנחה: שעתיים מלאות

15 דקות בפתיחה – הגעה מראש של המנחה, שיח עם איש הצוות של המקום

שעה וחצי (הנחייה באורך של שעתיים אקדמיות) – הנחיית הקבוצה

15 דקות בסיום – סגירה עם איש הצוות המלווה

תנאי פתיחה לתכנית

  1. חדר שקט (ללא הפרעות) עם טלוויזיה / ברקו ורמקולים
  2. איש צוות חינוכי שמכיר את המשתתפים נוכח במהלך המפגשים, מומלץ רכז החינוך החברתי
  3. פגישות פתיחה וסיום עם מנהל/ת המוסד החינוכי, נציג המקום של הקשישים, יועצ/ת והצוות המלווה

ייחודיות התכנית

  • תרומה קהילתית הדדית – הקשיש והתלמיד נתרמים ומועצמים בזכות העבודה הקבוצתית והמצלמה
  • העצמת התלמידים הופכת את התרומה לערך בחייהם
  • חיבור חווייתי בין המורשת לבין הדור הצעיר
  • חיזוק הקשרים הבין-דוריים והתרומה לקהילה
  • חיזוק הקהילה – הקשרים הבין מוסדיים מתחזקים ע"י הדדיות מפרה (למשל מועדוני הקשישים ומוסדות החינוך)
  • הדרכה לצוות ולהורים לקראת התכנית ובמהלכה
  • שילוב בין שלושת המעגלים: הצוות החינוכי והטיפולי מהיישוב, משפחות המשתתפים והצוות שעובד על התכנית
  • ״מערכת קשר אונליין״ ייחודית ליצירת שיתופי פעולה בין הצוותים
  • הדרכה שבועית פרטנית וקבוצתית לכלל הצוות שעובד בתכנית

יש לך שאלה נוספת?