זכרמה ילארשיה ואדיול היפרת

כניסה לאתר דרך הקישור למנחים

סצנות מהחיים - העצמה

×

רציונל

תכנית העצמה משנה מציאות והתנהגות לילדים ונוער. המשתתפים מצלמים כל מפגש סצנות מחייהם בקבוצה אינטימית וסגורה. הם מתמודדים עם המציאות ומדברים על איפה אני נמצא היום, איפה אני רוצה להיות, העתיד והחלומות שלי. מה שיוצר קבוצה מדברת ומשתפת, שהפרטים בה מחזקים את האמון והביטחון בעצמם ובאחר ומאמצים דפוסי התנהגות חדשים כמו שיתוף פעולה ותרומה הדדית.

בצפייה בסצנות המשתתפים מבינים איך הם פועלים, מדברים על תחושותיהם ורגשותיהם ועל איך הם רוצים לפעול אחרת. במהלך התכנית ניתן לראות את השינוי המתחולל בחברי הקבוצה, מה שגורם לתכנית להיות משנה מציאות והתנהגות, הן למשתתפים עם קשיים חברתיים ותקשורתיים, הן למשתתפים עם בעיות התנהגות והן למשתתפים בסיכון או משתתפים עוברי חוק.

מטרות התכנית

  1. חיזוק היחסים בין שלושת המעגלים: התלמיד כלפי עצמו, כלפי משפחתו וכלפי הקהילה
  2. העצמה רגשית, העלאת תחושת השייכות החברתית וגיבוש חברתי
  3. רכישת כלים לבניית קשר משמעותי מתוך כבוד הדדי
  4. תרומה לקבוצה ובעתיד לקהילה תהפוך לערך
  5. אימוץ ושימור דפוסי התנהגות חדשים
  6. חיזוק הביטחון והערך העצמי

יעדי התכנית

  • העלאת תחושת השייכות לקהילה
  • חיזוק והעצמת תחושת המסוגלות האישית והקבוצתית
  • גילוי וחיזוק הכוחות של כל משתתף
  • פיתוח קבוצה מגובשת, תומכת ותורמת המאמינה ביכולתה להתמודד עם אתגרים ולהביע את עצמה באמצעות שיתוף פעולה, יצירתיות ותרומה
  • פיתוח יכולות לעבודת צוות: שיתוף, התייעצות ובקשת עזרה
  • פיתוח חשיבה על העתיד – "לאן אנחנו רוצים להגיע" ו״כיצד״
  • פיתוח האמונה בבני הנוער על ידי הוריהם, משפחותיהם והקהילה שסביבם
  • חיזוק הקשר בין ההורים, הילדים והמסגרות החינוכיות / והטיפוליות
  • מניעת ונדליזם ואלימות

אוכלוסיית היעד

    • ילדים בכיתות ג׳-ו׳
    • נערים בכיתות ז׳-ט׳
    • נערים בכיתות י׳-יב׳
    • ילדים / נערים בסיכון
    • מועצות תלמידים יישוביות
    • תנועות נוער
    • צעירים עד גיל 23
    • צוותים חינוכיים וטיפוליים שעובדים עם המשתתפים
    • הורים

    כל קבוצה מורכבת מ-15 משתתפים.

    התכנית זהה לכלל הגילאים, דרכי העבודה בקבוצה משתנות לפי הגילאים.

    את התהליך הקבוצתי מובילים מנחים מוסמכים לפסיכודרמה, כך שהם מעבירים את התכנית בצורה מותאמת לקבוצת היעד.

זמנים לסצנות מהחיים

סה״כ זמן הגעת המנחה: שעתיים מלאות

15 דקות בפתיחה – הגעה מראש של המנחה, שיח עם איש הצוות של המקום

שעה וחצי (הנחייה באורך של שעתיים אקדמיות) – הנחיית הקבוצה

15 דקות בסיום – סגירה עם איש הצוות המלווה

או:

סה״כ זמן הגעת המנחה: שלוש שעות מלאות

15 דקות בפתיחה – הגעה מראש של המנחה, שיח עם איש הצוות של המקום

שעה וחצי (הנחייה באורך של שעתיים אקדמיות) – הנחיית הקבוצה

15 דקות הפסקה

15 דקות בסיום – סגירה עם איש הצוות המלווה

תנאי פתיחה לתכנית

  1. חדר שקט (ללא הפרעות) עם טלוויזיה / ברקו ורמקולים
  2. איש צוות חינוכי שמכיר את המשתתפים נוכח במהלך המפגשים, מומלץ רכז החינוך החברתי
  3. פגישות פתיחה וסיום עם מנהל/ת המוסד החינוכי, נציג המקום של הקשישים, יועצ/ת והצוות המלווה

ייחודיות התכנית

  • העצמת התלמידים הופכת את התרומה לערך בחייהם
  • חיבור חווייתי בין המורשת לבין הדור הצעיר
  • חיזוק הקשרים הבין-דוריים והתרומה לקהילה
  • חיזוק הקהילה – הקשרים הבין מוסדיים מתחזקים ע"י הדדיות מפרה (למשל מועדוני הקשישים ומוסדות החינוך)
  • הדרכה לצוות ולהורים לקראת התכנית ובמהלכה
  • שילוב בין שלושת המעגלים: הצוות החינוכי והטיפולי מהיישוב, משפחות המשתתפים והצוות שעובד על התכנית
  • ״מערכת קשר אונליין״ ייחודית ליצירת שיתופי פעולה בין הצוותים
  • הדרכה שבועית פרטנית וקבוצתית לכלל הצוות שעובד בתכנית
  • תרומה קהילתית הדדית – הקשישים והתלמידים נתרמים ומועצמים בזכות העבודה הקבוצתית והמצלמה

יש לך שאלה נוספת?